Alles over Zakelijk Huren

Gratis Artikelen

Interesse in deze en overige Tools?

Meld u aan als gebruiker en krijgt onbeperkt toegang tot deze financiële portal.

In dit artikel leest u alles over Zakelijk Huren voor ondernemers. Verhuurders van een winkel of een kantoorruimte willen weten waar de juridische grenzen liggen. En wat er wel en wat er niet mogelijk is voor de verhuurder. De zakelijke huurder heeft andere belangen en daarmee behoefte aan andere informatie en tools.

In dit artikel: Belangrijke aandachtspunten bij huur van een zakelijk object (winkel of kantoorruimte)

– Het huurcontract
– De voordelen van zakelijk huren
– De nadelen van zakelijk huren
– Aandachtspunten voor de huur van een winkel of kantoor:

Onderhuur
Huurkorting
Huurverlaging

Belangrijke aandachtspunten bij huur:

1. Hoe zorgt u voor een goed huurcontract, als huurder?

2. Hoe kunt u uw gehuurde bedrijfsruimte of winkel het best in onderhuur verhuren als u deze ruimte voorlopig (deels of geheel) niet nodig heeft?

3. Wat zijn de mogelijkheden van huurkorting als uw omzet (als verhuurder) tijdelijk flink zakt vanwege bijvoorbeeld Corona?

4. Wat moet u doen als u als huurder van mening bent dat huurverlaging in uw situatie aan de orde is?

Het huurcontract

Startende bedrijven beginnen meestal klein. Als het bedrijf groeit begint de zoektocht naar een passende bedrijfsruimte. Welke ruimte bij je past hangt natuurlijk sterk van je werkzaamheden af. Je kunt een ruimte kopen, maar de meeste starters hebben de voorkeur voor huren.

Voordelen/nadelen van huren

De voordelen van huren
Flexibiliteit: opzeggen van de huur is meestal makkelijker dan het verkopen van een eigen pand.
Let op de kosten voor groot onderhoud (voor de verhuurder). Huren legt in de regel minder beslag op het eigen vermogen van een bedrijDe nadelen van huren

De nadelen van huren
Uiteraard kent huren ook de nodig nadelen. In de regel bepaalt de verhuurder dingen als huur, servicekosten en onderhoud. Let verder op jaarlijkse stijging van huurprijzen, terwijl eventuele waardestijging van het pand voor de verhuurder is. Tussentijds opzeggen is lastig, terwijl de looptijd van een huurcontract lang kan zijn.

Let op de volgende aandachtspunten voor de huur van een winkel of kantoor

Aandachtspunt 1
Zorg voor een goed huurcontract als huurder

Ga naar het Stappenplan Huren in het besloten deel van deze portal

Aandachtspunt 2
Zorg voor onderhuur als uw gehuurde ruimte te groot is geworden

Doe (een deel van) uw bedrijfsruimte in onderhuur als u deze ruimte niet nodig heeft en uw huurcontract nog een aantal jaren voortduurt.

Ga naar het Stappenplan Onderverhuren in het besloten deel van deze portal

Aandachtspunt 3
Komt u als huurder in aanmerking voor Huurkorting?

Huurkorting is in de regel ingegeven door een tijdelijke situatie zoals een pandemie. Kantonrechters wijzen huurkorting tijdens Corona in veel gevallen toe. Sinds de uitbraak van Corona in maart 2020 hebben veel ondernemers moeite om de volledige huur te betalen aan hun huurbaas. Door sluitingen en beperkende maatregelen op last van de overheid hebben veel huurders te kampen met flinke omzetdalingen.

In het besloten gedeelte van deze portal is een Speciale Rekentool Berekening Huurkorting opgenomen voor de  Berekening van een Huurkorting door Corona.

Aandachtspunt 4
Komt u als huurder in aanmerking voor Huurverlaging?

Huurverlaging is aan de orde als structureel de door u te betalen huur te hoog is voor het door u gehuurde bedrijfspand.

In het besloten gedeelte van deze portal zijn verschillende Tools voor huurverlaging opgenomen om te kunnen beoordelen of een huurverlaging redelijk is.

Interesse in deze en overige Tools?

Meld u aan als gebruiker en krijgt onbeperkt toegang tot deze financiële portal.

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00