Functioneringsgesprek bij slecht functionerende werknemer

Gratis Artikelen

Interesse in deze en overige Tools?

Meld u aan als gebruiker en krijgt onbeperkt toegang tot deze financiële portal.

Of nieuwe werknemers wel of niet goed zullen functioneren in uw bedrijf is moeilijk te voorspellen. Werknemers die al spoedig na hun start slecht functioneren, kunnen daarop worden aangesproken bij de evaluatie van hun inwerkperiode. Een inwerkperiode kan immers gezien worden als een proefperiode, waarin beide partijen willen zien of ze inderdaad met elkaar in zee willen gaan. Een functioneringsgesprek kunt u op elk moment plannen als u als leidinggevende vindt dat uw werknemer niet goed functioneert.

Eerst wel goed, later niet meer…
Lastiger is het wanneer werknemers lange(re) tijd naar tevredenheid van beide partijen hun werk hebben gedaan en na verloop van tijd onvoldoende functioneren. Dat komt vooral veel voor bij werknemers die door ouderdom gebreken krijgen of minder flexibel worden. Ook jongere werknemers kunnen door (geestelijke) ziekte slechter gaan functioneren, soms tijdelijk. Overigens kunnen de oorzaken van het onvoldoende functioneren van werknemers ook bij het bedrijf of de organisatie liggen, zoals veranderingen in de werkwijze.

Functioneringsgesprek regelmatig houden
Wanneer u als leidinggevende regelmatig een functioneringsgesprek houdt met werknemers dan is dat het geëigende moment om het functioneren aan de orde te stellen. Het biedt u de mogelijkheid om tijdig in te grijpen, zonder dat het direct al te zwaar wordt.

Probleemgesprek plannen
Houdt u als werkgever geen (jaarlijkse) functioneringsgesprek of wilt u daar niet op wachten, vraag dan uw werknemer die niet goed functioneert om een gesprek. Dit noemt men ook wel een probleemgesprek. Belangrijk bij het probleemgesprek is het besef dat niet de werknemer als probleem wordt ervaren, maar dat alleen zijn of haar functioneren een punt van zorg is.

Wanneer uiteindelijk besloten wordt dat de werknemer niet meer kan blijven dan moet er een slecht-nieuwsgesprek worden gevoerd met de werknemer.

Valkuilen bij functioneringsgesprek/probleemgesprek
Veel voorkomende valkuilen van het slechtnieuwsgesprek zijn voor de leidinggevende het versluieren van de negatieve boodschap (in plaats van directheid en zeggen waar het op staat), het in discussie gaan over de boodschap (in plaats van puur luisteren naar de reactie van de desbetreffende werknemer) en het terugtrekken van de boodschap (“vooruit, we proberen het nog 2 maanden”).

Oorzaken van het niet goed functioneren
Het niet goed functioneren van een werknemer kan verschillende oorzaken hebben.

Oorzaken bij de werknemer
– de werknemer heeft onvoldoende kwaliteiten
– de werknemer is niet echt gemotiveerd voor het werk
– de werknemer groeit niet mee met de organisatie en haar doelstelling
– de flexibiliteit van de werknemer neemt af (vaak als gevolg van het ouder worden)

Oorzaken binnen het bedrijf of de organisatie
– (snelle) veranderingen binnen de organisatie
– de interne communicatie schiet tekort
– de zittende werknemers stoten de nieuwe werknemers af
– er is een generatiekloof tussen oudere en jongere werknemers

Oorzaken bij het voorkomen van disfunctioneren
– uw bedrijf of organisatie heeft onvoldoende zicht op de kwaliteiten van de werknemer
– er is onvoldoende zicht op de ware motivatie van de werknemer
– het is lastig om duidelijke criteria te stellen voor het werknemerswerk
– het is lastig duidelijke conditiegrenzen te stellen voor het werknemerswerk

Gevolgen van onvoldoende functioneren
– de werknemer stoot andere werknemers af
– de kwaliteit van het werk staat onder druk
– de werknemer heeft veel begeleiding nodig
– ergernissen bij andere medewerkers

Interesse in deze en overige Tools?

Meld u aan als gebruiker en krijgt onbeperkt toegang tot deze financiële portal.

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00