Uw werknemer vraagt Loonsverhoging

Personeel

Interesse in deze en overige Tools?

Meld u aan als gebruiker en krijgt onbeperkt toegang tot deze financiële portal.

Het woord salarisverhoging of loonsverhoging zal u als werkgever niet prettig in de oren klinken. Want salarisverhoging betekent meer maandelijkse loonkosten die u niet meer zo gemakkelijk kunt terugdraaien. Een salarisverhoging wordt niet zo snel meer gevolgd door een salarisverlaging. Dat betekent dat u als werkgever u goed bewust moet zijn van de factoren op basis waarvan u wel of niet salarisverhoging wilt toekennen aan uw werknemer. Zorg ervoor dat u de belangrijkste factoren voor salarisverhoging in uw hoofd heeft op het moment dat uw werknemer u om salarisverhoging vraagt. De volgende drie factoren zijn in elk geval van belang…

Factor 1 voor een salarisverhoging
Uw werknemer doet wat u als werkgever wilt en zelfs meer dan dat… 

Waardering voor het werk van uw werknemer en erkennen dat deze zelfs meer doet dan u had verwacht, heeft een prijskaartje. Salarisverhoging kan een passend antwoord zijn om uw werknemer tevreden te houden. Wie een salarisverhoging krijgt, moet dat ook waard zijn.

Factor 2 voor een salarisverhoging
De marktwaarde van uw werknemer laat salarisverhoging toe

Tijdens een beoordelingsgesprek kijkt u als werkgever vooral naar wat uw werknemer kost en wat deze oplevert. Via bijvoorbeeld personeelsadvertenties, internet of brancheorganisaties kunt u nagaan wat uw concurrent betaalt voor een werknemer met vergelijkbare kwaliteiten. En zijn er grote salarisverschillen met uw concurrent, zorg ervoor dat u die kunt uitleggen. Bijvoorbeeld door bepaalde emolumenten (voordelen voor de werknemer) te bieden die uw concurrent niet biedt. Zoals een premievrij pensioen of een dertiende maand.

Factor 3 voor een salarisverhoging
Het moment is er geschikt voor

Het moment waarop u uw werknemer een salarisverhoging kunt toekennen is ook voor u als werkgever van belang. Dat moment kan bijvoorbeeld zijn aangebroken als uw bedrijf een paar grote opdrachtgevers heeft binnengesleept. Of als uw werknemer een goede prestatie heeft geleverd of een diploma behaald. Vraag u als werkgever af hoe belangrijk uw werknemer voor uw bedrijf is en probeer een inschatting te maken wat deze uw bedrijf opbrengt.

Alternatieven
Vindt u als werkgever dat uw werknemer op zich wel goed functioneert maar ziet u geen redenen om een loonsverhoging af te spreken? Zoek dan naar een andere vorm van extra beloning. Bijvoorbeeld in de vorm van een eenmalige bonus, extra vakantiedagen, een opleiding, flexibeler werktijden of een betere functie.

Interesse in deze en overige Tools?

Meld u aan als gebruiker en krijgt onbeperkt toegang tot deze financiële portal.

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00