Persberichten versturen

Communicatie

Interesse in deze en overige Tools?

Meld u aan als gebruiker en krijgt onbeperkt toegang tot deze financiële portal.

Hoe bereik je zoveel mogelijk mensen met je nieuws? Door het versturen van een goed persbericht. Een persbericht versturen klinkt simpel, maar dat is het niet. Want bij het schrijven en versturen van een persbericht gaat het om maatwerk. In dit artikel zetten we alle stappen voor u op een rij en voorzien we elke stap van verschillende handige communicatietools. Inclusief de nodige voorbeelden van persberichten die zorgen voor een grotere kans op succes. Let op de volgende aandachtspunten. 

Aandachtspunt 1
Meest gemaakte missers bij het schrijven en versturen van een persbericht

Misser 1
Het nieuws van uw persbericht staat niet in de titel.

Uw nieuws moet kort en bondig worden verwoord in de titel en in de onderwerpsregel van uw e-mailbericht. Want anders wordt uw persbericht niet goed gelezen.

Misser 2
De inleiding van uw persbericht bevat niet de kern

Zorg ervoor dat de inleiding van uw persbericht een samenvatting is van uw nieuws. Want journalisten hebben altijd haast en gunnen zichzelf niet de tijd om het hele persbericht te lezen. Immers, is de inleiding niet een samenvatting van uw nieuws, dan haakt een journalist al snel af.

Misser 3
Ongeschikt taalgebruik

Zorg voor beknopt en to-the-point taalgebruik. Dat hebben journalisten het liefst. En dat is daarmee in uw belang.

Aandachtspunt 2
Hoe gaat u het beter doen met het hiernavolgende stappenplan?

Stap 1
Schrijf een communicatieplan op hoofdlijnen

In een communicatieplan werkt u uit hoe u uw profilerings- en communicatiedoelen wil gaan bereiken. De belangrijkste vragen die in dit plan worden beantwoord zijn:
Welke doelgroepen wil ik bereiken?
Wat wil ik bij mijn doelgroep(en) bereiken
Wat zijn de doelstellingen per doelgroep?
Welke boodschap wil ik overbrengen per doelgroep?
Welke middelen zet ik in om mijn boodschap over te brengen?
Wat is de timing en taakverdeling van mijn communicatie activiteiten?

Tip: lees het e-book Vrije publiciteit dat beschikbaar is in het besloten gedeelte van deze portal.

Stap 2
Schrijf de tekst van uw persbericht

Deze tweede stap is best lastig. Want allereerst moet u weten wat de inhoud van uw persbericht moet worden. Maar ook uw schrijfstijl is van belang.

Tools voor het schrijven van een goed persbericht
In deze besloten portal vindt u de nodige tools voor het schrijven van een goed persbericht. Allereerst een handig Stappenplan Persbericht Schrijven voor het schrijven van een persbericht. Zodat uw persbericht de onderdelen bevat die erin moeten komen.

Maar ook vindt u een Tekstmodel van een Persbericht en een aantal inspirerende voorbeelden van scorende persberichten.

En vindt u goed zakelijk schrijven zonder taal- en stijlfouten nog steeds lastig, dan kunt u een digitale schrijfcursus volgen die als een digitale module binnen de portal wordt aangeboden.


Stap 3

Zorg voor een goede perslijst (database met adressen) van degenen aan wie u uw persbericht wilt versturen

Als uw persbericht persoonlijk en goed genoeg is, kunt u hem aanbieden bij zoveel mogelijk relevante digitale plaatsen. Hiervoor moet je wel de e-mailadressen van journalisten en anderen hebben. Wilt u uw doelgroep via maatwerk benaderen dan stelt u na intensief zoeken uw eigen adressenlijst samen.

U kunt natuurlijk ook gebruikmaken van diensten zoals De Perslijst, Smart.pr, Persmanager en Meltwater. Zij bieden perslijsten aan met contacten die voor u interessant zijn. Het voordeel van dergelijke aangeboden perslijsten is, dat u meestal de betere (persoonlijke) e-mailadressen van journalisten krijgt. Met een grotere kans op een bevredigend resultaat.

Stap 4
Verstuur uw persbericht

Een Tool voor het versturen van een persbericht helpt u hierbij

Stap 5
Zorg voor een goede follow-up van uw persbericht

Een goede opvolging van uw verzonden persbericht vraag planmatig maatwerk. Gaat u nabellen of juist niet? Of is het wellicht beter dat u belt met journalisten voordat u uw persbericht verstuurt?

Bovenstaande stappen kost u relatief veel tijd en inspanning. U kunt natuurlijk altijd nog een communicatiebureau inschakelen als u daarvoor voldoende budget hebt. In dat geval is de Checklist Keuze Communicatiebureau voor u handig om bij de hand te hebben.

Interesse in deze en overige Tools?

Meld u aan als gebruiker en krijgt onbeperkt toegang tot deze financiële portal.

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00