Belangrijke Juridische Aspecten voor uw Bedrijf of Webwinkel
Heeft u een webwinkel en verdient u uw geld via internet, dan is het belangrijk dat u als digitaal ondernemer goed op de hoogte bent van de juridische aspecten van een webwinkel.
Als webwinkelier krijgt u te maken met een groot aantal wettelijke verplichtingen. Deze zijn bedoeld ter bescherming van de consument en betekenen dus het nodige werk voor u. Zo gelden er de nodige informatieplichten, heeft de klant een recht van retour en kan hij aanspraak maken op wettelijke garantie.
Een paar voorbeelden van juridische aspecten van uw bedrijf of webwinkel.
Voorbeeld 1 Juridische aspecten van uw bedrijf Misleidende handelspraktijken
Ook zonder dat u zich daarvan bewust bent kunt u zich als digitale ondernemer schuldig maken aan oneerlijke en misleidende handelspraktijken. Bijvoorbeeld doordat u onvoldoende informatie verstrekt, of de informatie wel verstrekt, maar op een manier die de consument toch kan misleiden. Sinds oktober 2008 bevat de wet strenge regels over oneerlijke handelspraktijken, waar alle ondernemers die handelen met consumenten zich aan moeten houden. De regels over oneerlijke handelspraktijken zijn er om consumenten te beschermen tegen onder meer misleidende mededelingen van verkopers
Voorbeeld 2 Juridische aspecten van uw bedrijf Registratie van uw domeinnaam
Wie op internet actief wil zijn, heeft een goede domeinnaam nodig. Aan deze naam worden de website en e-mailadressen van het bedrijf gekoppeld. Wie een bekende handels- of merknaam heeft, registreert die natuurlijk als domeinnaam. Maar een minder scrupuleuze ondernemer kan ook andermans handelsnaam of merknaam registreren. Die kan dan worden doorverwezen naar hun eigen site. Zo komen potentiële klanten van die concurrent bij henzelf terecht. Wat is hier nu aan te doen? En waar liggen de grenzen?
Voorbeeld 3 Juridische aspecten van uw bedrijf Bescherming van uw goede idee Een goed idee kan veel geld waard zijn. Een slimme verbetering voor een product, een concept voor een spel of marketingtechniek of zelfs maar een naam voor een dienst kunnen het verschil maken tussen middenmoter en marktleider. Alleen kan iedereen met zo’n idee aan de haal. Hoe beschermt u nu uw idee tegen namaak of imitatie? Een abstract idee is juridisch niet of nauwelijks te beschermen. Via intellectuele eigendomsrechten zoals octrooien, auteursrecht of merken zijn uitgewerkte ideeën vaak wel van bescherming te voorzien.
Voorbeeld 4 Juridische aspecten van uw bedrijf Juridische aspecten van e-commerce Er bestaan nogal wat juridische regels rond commerciële communicatie. Bijvoorbeeld op het gebied van telemarketing ('bel me niet register') en commerciële e-mail. Toch wilt u als bedrijf graag uw bestaande en potentiële nieuwe klanten bereiken met elektronische mailings of telefonische werving. Hoe pakt u dat aan?
Portal Juridische Tools voor het MKB Houdt u zich niet aan uw verplichtingen, dan kan dat tot boetes of zelfs sluiting van uw webwinkel leiden. Welke juridische zaken moet u als webwinkelier goed regelen? Meld u aan als gebruiker van de portal Juridische Tools voor het MKB. U krijgt dan de beschikking over vele juridische tools die speciaal voor ondernemers zijn ontwikkeld. Klik hier voor meer informatie en aanmelden
Als nieuwe gebruiker van de Digitale Ondernemer ontvangt u de software Prognoses & Jaarcijfers (ontwikkeld i.s.m. Deloitte) helemaal gratis! (winkelwaarde € 79,-)
(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.