Laatste Artikelen
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Verkoopplan - Maak jaarlijks een goed Verkoopplan

Een verkoopplan is een onmisbaar onderdeel van de strategische planning van uw bedrijf. Daarnaast bestaat er ten aanzien van uw verkoopplan een relatie met bijvoorbeeld uw marketingplan of uw communicatieplan. Daar richt uw verkoopplan zich uitsluitend op verkoopdoelstellingen en de manier waarop u die verkoopdoelstellingen wilt behalen.

Wat geeft u weer in uw verkoopplan?
In uw verkoopplan geeft u op een structurele manier aan hoe u uw verkoop aan gaat pakken. Zo'n verkoopplan is meteen ook een soort referentie voor u als verkoper. Een verkoopplan geeft u daarmee een mogelijkheid om gedurende het jaar te kunnen evalueren.

Voor wie schrijft u een verkoopplan?
Een verkoopplan schrijft u niet alleen voor uzelf maar voor uw totale marketing- en verkoopafdeling. Zodat iedereen aan de hand van het verkoopplan weet wat de gestelde verkoopdoelen zijn en hoe deze dienen te worden bereikt.
Verkoopplan: De onderdelen van een verkoopplan
Een goed verkoopplan bevat in ieder geval de volgende onderdelen:

1. Doelstellingen verkoopplan
In dit onderdeel van uw verkooplan zijn zowel de kwantitatieve doelstellingen (omzet, omzetgroei, marktaandeel, marges, etc.) als de kwalitatieve doelstellingen (aandachtsgebieden in de markt, naamsbekendheid, etc.) terug te vinden.
 
2. Klanten in uw verkoopplan
In dit onderdeel van uw verkoopplan staat welke klanten u wilt bedienen. Het liefst onderverdeeld naar soort klanten en klanten per regio. 
 
3. Activiteiten in uw verkoopplan
In dit onderdeel van uw verkoopplan brengt u in kaart welke taken en verantwoordelijkheden kunnen worden onderscheiden binnen uw verkoopteam.
Welke verkoopactiviteiten heeft u gepland voor dit jaar? Denk aan mogelijkheden als beurzen, direct mail campagnes, klantendagen, introductie van nieuw product of dienst, etc.
 
4. Evaluatiemomenten in uw verkoopplan
In dit onderdeel van uw verkoopplan geeft u weer hoe u uw evaluatie van het verkoopplan gaat realiseren. Zodat u kunt bijsturen als dat nodig blijkt.
 
Bent u van plan om een verkoopplan te gaan schrijven en heeft u behoefte aan een Model Verkoopplan. Dat scheelt u tijd en zorgt voor een prima resultaat!
 
Meld u aan als gebruiker van de portal De Digitale Ondernemer en u krijgt de beschikking over een handig Model Verkoopplan. Naast vele andere rekenmodellen, checklists en stappenplannen. Om uw verkoopresultaat sterk te kunnen vergroten.


Gebruiksportal De Digitale Ondernemer

Vele Handige Tools voor de belangrijkste bedrijfsthema’s: Direct tot uw beschikking!

(Rekenmodellen, Scans, Checklists, Stappenplannen, E-books, enzovoort)


Bent u ondernemer, accountant, boekhouder of adviseur?

En wilt u direct beschikken over deze handige Tools?

Meld u zich dan aan voor de portal  De Digitale Ondernemer


Nieuwe gebruikers voor een jaar ontvangen geheel gratis de
 Software Prognoses en Jaarcijfers (t.w.v. € 79,- excl. BTW, ontwikkeld in samenwerking met accountantskantoor BDO).

Klik hier  om u direct aan te melden als gebruiker.

Klik hier  voor meer informatie.

 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief


Share |

Maak een Kostenindicatie met het Rekenmodel Kostenberekening voor een Offerte

Als nieuwe gebruiker van de Digitale Ondernemer ontvangt u de software Prognoses & Jaarcijfers (ontwikkeld i.s.m. Deloitte) helemaal gratis! (winkelwaarde € 79,-)

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.