Laatste Artikelen
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Groeistrategie in het MKB: Wat komt kijken bij Groei van uw Bedrijf?

Bij groei heeft u een duidelijke visie nodig als basis voor al uw activiteiten. Allereerst is het van belang dat u een groeivisie formuleert. Vanuit uw visie formuleert u uw doelen. Aan de hand van deze (groei)doelstellingen bepaalt u uw strategie.

Meetbaarheid van uw groeidoelstelling: prestatie indicatoren
Daarbij is het van belang dat u een groeistrategie uitzet die het best bij u en uw onderneming past. Let erop dat uw groeidoelstellingen meetbaar zijn op basis van objectieve criteria. Definieer daarom vooraf goed wat u wilt meten en hoe u wilt meten.


Groei van uw bedrijf en prestatie-indicatoren

Dit is mogelijk door het vaststellen van prestatie-indicatoren. Prestatie-indicatoren geven een indruk van de prestaties van de middelen en mensen die u aanwend. Door deze te meten en te volgen, kunt u tijdig bijsturen als dat nodig is. Het vergroot de effectiviteit van uw organisatie en draagt bij aan uw grip op groei. Vervolgens moet u uw groeidoelstellingen omzetten in beleid, zodat u uw groeidoelstellingen kunt realiseren.



De praktijk van uw groeistrategie

De theorie van groei van een bedrijf laat zien welke groeifasen, groeipijnen en leiderschapcrises zich zullen voordoen in de levensloop van uw onderneming. Een onderneming die groeit zal steeds een volgende fase ingaan. Ondernemingen in hun pioniersfase kunnen groeien door creativiteit.
Maar u kunt verwachten dat er uiteindelijk een leiderschapscrisis optreedt voordat verdere groei mogelijk is. Deze situatie is vaak herkenbaar voor pioniers, of bij een opvolger na een bedrijfsoverdracht. Het bewaken van een nieuwe positie door groei en het vasthouden aan een koers blijkt opeens moeilijk voor de bedrijfsleiding.

Tips bij groei
• Toets uw activiteiten aan de winstdoelstelling van uw onderneming
• Groeien op eigen kracht dwingt u op zoek te gaan naar de kansen
• Groei kost tijd: accepteer dit en neem deze tijd
• Met kleine sprongen vooruit beheerst u de groei beter en loopt u minder (financiële) risico’s
• Groei vereist dat u planmatig (en strategisch) te werk gaat
• Wees zuinig op datgene waardoor u groeit: flexibiliteit, creativiteit, innovatie en kwaliteit
• Formuleer kritische succesfactoren en toets met prestatie-indicatoren

Meld u aan als gebruiker van Tools voor Succesvol Ondernemen
Wilt u uw bedrijf laten groeien, dan is het van belang dat u optimaal gebruik maakt van Rekentools, E-books en onderzoeksrapporten over groei in het MKB. Meld u zich daarom aan als gebruiker van Tools voor Succesvol Ondernemen dan kunt u direct gebruik maken van Praktische Rekenmodellen, e-books en MKB-onderzoeksrapporten.
Klik hier voor meer informatie en aanmelden

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief


Share |

Uw bedrijf kredietwaardig? Gebruik het Rekenmodel Kredietwaardigheid Bedrijf

Gratis welkomstgeschenk

Als nieuwe gebruiker van de Digitale Ondernemer ontvangt u de software Prognoses & Jaarcijfers (ontwikkeld i.s.m. Deloitte) helemaal gratis! (winkelwaarde € 79,-)

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.